Ook bij Jumbo verlopen de prijsonderhandelingen met merkleveranciers bijzonder stroef. Daardoor ontbreken de snoepjes van Haribo in de rekken en dreigt ook de aanvoer van Coca-Cola stil te vallen. Mogelijk volgen nog meer merken.
Inzetten op lage prijzen
Het gaat naar verluidt hard tegen hard in de jaargesprekken tussen Jumbo en zijn grote leveranciers. De Nederlandse supermarktketen wil de prijsverhogingen van enkele merkfabrikanten niet aanvaarden, wat nu leidt tot lege plekken in de winkelrekken. Al enkele dagen zijn er in de supermarkten geen snoepjes meer te vinden van Haribo. Ook Coca-Cola zou de leveringen hebben stopgezet en enkele biermerken worden niet meer aangevuld. Bovendien ligt Jumbo in de clinch met een chipsproducent.
“Het klopt dat producten van Haribo en Coca-Cola op dit moment beperkt verkrijgbaar zijn. De gesprekken over 2024 zijn met beide leveranciers nog niet afgerond. Vanzelfsprekend is dit vervelend voor onze klanten en bieden wij hen goede alternatieven aan”, bevestigt een woordvoerder van Jumbo aan Distrifood. Heel verrassend zijn deze conflicten niet: bij het bekendmaken van de jaarcijfers vorige week zei topman Ton van Veen al dat de retailer sterker wil inzetten op lage prijzen, waarbij hij veel verwacht van de inkoopsamenwerkingen met Everest en Epic Partners.
Meer lege rekken verwacht
In de hele Europese foodretailsector is de sfeer tussen supermarktketens en merkenmultinationals momenteel erg gespannen. In december voerde Colruyt al moeilijke discussies met grote merkfabrikanten als AB InBev, Unilever en Mars, met lege rekken als gevolg. Vorige week meldde Carrefour niet akkoord te gaan met de prijsstijgingen die PepsiCo vraagt: daardoor ontbreken producten van Lays, Quaker, Pepsi, 7up en Duyvis in de rekken, zowel in Frankrijk als in België, Polen, Spanje en Italië.
Na twee jaar van hoge inflatie verzetten foodretailers zich immers heftig tegen de nieuwe prijsverhogingen die A-merken willen doorduwen. Nu verschillende grondstoffenprijzen zakken en de energieprijzen stabiliseren, eisen ze dat de consumentenprijzen weer dalen. Ze willen ook hun eigen marges herstellen, die de afgelopen jaren sterk gekrompen zijn. Fabrikanten wijzen dan weer op de sterk gestegen loonkosten en argumenteren dat ze niet alle kostenstijgingen doorrekenen. Waarnemers verwachten de komende weken nog wel meer conflicten in de sector.