Door de coronacrisis ziet Jumbo een enorme stijging bij de online boodschappen, een trend die zich ook dit jaar doorzet. Maar e-commerce is nog verlieslatend: de kosten moeten omlaag, en bezorgen kan niet gratis.
Extra kosten, maar geen coronaboete
Jumbo boekte vorig jaar een omzet van 9,7 miljard euro, een toename met 15%. Het brutobedrijfsresultaat (ebitda) steeg zelfs met meer dan een vijfde, en klom naar 736 miljoen euro. Die sterke groeicijfers zijn uiteraard vooral het gevolg van de coronpandemie: de horeca ging tijdelijk op slot en mensen werkten massaal thuis. Daardoor is er in de hele supermarktsector sprake van een echt corona-effect.
Toch zegt CFO Ton van Veen aan het FD geen extreme winsten te maken. “Ik realiseer me dat heel veel bedrijven hopen dat ze zulke cijfers hadden, maar we maken ook heel veel kosten om die extra omzet te kunnen maken.” Hij doelt dan bijvoorbeeld op het bijkomend personeel dat instaat voor de ontsmetting van winkelmandjes. In tegenstelling tot Albert Heijn wil Jumbo leveranciers die leverproblemen hebben, geen coronaboetes opleggen. “We proberen individueel tot oplossingen te komen, en dat lukt ook vrijwel altijd. Maar we vinden boetes opleggen of daarmee dreigen, zeker in deze tijd, niet gepast.’
Hogere bijdrage
Op de vraag welke verandering ook na de pandemie zal blijven bestaan, antwoordt van Veen zonder aarzelen de explosieve groei van de online tak. Vorig jaar groeide de opbrengsten uit e-commerce bij Jumbo met zowat de helft, tot boven de 500 miljoen euro. “En ook dit jaar groeien we hartstikke hard, met een omzet van ongeveer 15 miljoen euro per week. We verwachten dat die groei doorzet, en blijvend is.”
Op dit moment zijn online boodschappen voor zowat alle supermarkten verlieslatend. Daarom moeten de kosten verder omlaag, meent de financieel directeur. “Als de volumes toenemen, kun je veel efficiënter werken. Je kan bijvoorbeeld per route meer stops maken.” Jumbo zet ook in op een doorgedreven mechanisering en automatisering. Er is nu al een gemechaniseerd distributiecentrum voor winkelbeleveringen in gebruik, maar van Veen verwacht dat de volgende stap gemechaniseerde orderpicking voor consumenten zal zijn. “Dat is veel ingewikkelder: dan gaat het om één potje pindakaas of één komkommer. Daarmee kunnen de kosten per order nog verder omlaag.”
Maar efficiëntie alleen zal niet volstaan. Langs de andere kant zullen ook consumenten een (hogere) bijdrage moeten leveren voor de dienstverlening. “Een order verzamelen en thuis laten bezorgen, dat kan nu eenmaal niet voor niets”, klinkt het. Ten slotte wil van Veen online niet als een kanaal op zich zien, maar eerder als onderdeel van de totale propositie. “Klanten kopen nooit alleen online, maar ook in onze winkels. Zulke klanten zijn het aantrekkelijkst”, besluit de CFO.