De “grootste en mooiste Jumbo van België” opende woensdagochtend de deuren in Gent. De retailer pakt hier uit met sterke lokale accenten en veel versbeleving. “We zitten in een stroomversnelling”, zegt directeur België Peter Isaac.
Horeca-elementen
De 3.000 m² grote Jumbo Foodmarkt bevindt zich in een “voedselwoestijn” in het Gentse havengebied, een wijk waar geen andere supermarkten actief zijn – de dichtstbijzijnde grote concurrent is de Delhaize aan Dok Noord, over het water. Het is de eerste vestiging in België voor de winkelformule die een supermarktassortiment koppelt aan een versmarkt met horeca-elementen.
Jumbo presenteert hier vers bereide pizza’s, soepen en quiches, grillspecialiteiten, broodjes, wraps, salades, verse sushi en traiteurgerechten. Een mooie toepassing van de ‘make it, take it, eat it’ benadering: klanten kunnen ofwel de ingrediënten kopen om een recept thuis zelf te maken, ofwel een product kant en klaar meenemen voor thuis of onderweg, ofwel het product ter plaatse nuttigen in het Jumbo Foodcafé. Heel opvallend is ook de manier waarop Jumbo het lokale assortiment in de kijker plaatst, met meldingen als “Speciaal geselecteerd” en “Van dichtbij uit Gent & omstreken.”
Competentie tonen
Van de zowat 24.000 artikelen in het assortiment, zijn er 2.400 uit de regio, dus goed 10%. “We hebben er hier de ruimte voor en Gent is ook een stad waar culinair wat leeft. Maar we doen het ook in onze ander supermarkten. Het uniek Belgisch assortiment groeit en vertegenwoordigt zo’n 25% van onze verkopen. Zeker in vers is het belangrijk”, zegt directeur België Peter Isaac.
“We hadden altijd al een Foodmarkt in gedachten. Ik ben blij dat we hem hebben. We kunnen hier onze competentie laten zien, onze sterke punten, op een grotere oppervlakte met een breder assortiment.” Concrete plannen voor bijkomende vestigingen zijn er nog niet. “We gaan het hier eerst bekijken: wat is succesvol, wat moeten we bijstellen? In de rand van steden als Antwerpen en Brussel, misschien ook Brugge of Hasselt, zijn er zeker mogelijkheden.”
“De kadans te pakken”
Dit is de vijfendertigste vestiging voor Jumbo in België. Later dit jaar volgen er nog drie: Boom, Maldegem en Denderleeuw. Eind dit jaar zullen er dus 38 zijn. Of Peter Isaac daar tevreden mee is? “Nee, ik wil altijd meer! Maar het hangt helaas niet allemaal van ons af. We blijven hard inzetten op expansie. Er zitten nieuwe vestigingen in de pijplijn voor volgend jaar, er zijn er ook al enkele vergund, maar ik ben pas zeker als de vergunning en de openingsdatum concreet zijn. We hebben de ambitie om vijftig winkels te openen, maar het is geen eenvoudig traject.”
“We hebben grote stappen gemaakt in België”, benadrukt Isaac. “We zijn er nog lang niet, maar we hebben nu de juiste kadans te pakken om op een duurzame manier te groeien. Het aantal klanten groeit sterk. Door verschillende interne en externe omstandigheden was het wel even lastig, maar nu zitten we in een positieve flow, een stroomversnelling zelfs. We hebben operationele verbeteringen doorgevoerd, het assortiment geoptimaliseerd. Ook onze ondernemers spelen een grote rol. Die lokale verbinding is een belangrijk onderdeel van ons Jumbo concept.”
Inzetten op ondernemers
Gaat Jumbo nog sterker inzetten op franchisewinkels? “Zeker, het helpt ons om dichter bij die lokale markt te staan. Nieuwe winkels gaan we maximaal openen met ondernemers. Positief is dat de instroom van nieuwe potentiële ondernemers best goed is. Ook zij zien dat Jumbo zich positief ontwikkelt. Als er zich opportuniteiten aandienen om eigen winkels te verzelfstandigen, dan gaan we dat ook doen. Maar ik laat me niet vastpinnen op deadlines: het moet goed zijn, met de juiste ondernemer. Maar als er een match is, dan doen we het.”
De Gentse Foodmarkt is een eigen filiaal evenwel. “In Nederland zijn er enkele Foodmarkt-vestigingen met ondernemers, maar dit is de eerste in België, hier willen we zelf wat experimenteren.”