Jumbo heeft last van het “bewogen jaar”: het marktaandeel stagneert en de omzet groeide maar met 3,2%, ondanks een inflatie van meer dan 10%. Stilstaan betekent echter achteruitgaan, zeker met België als blok aan het been.
Stilstand in het thuisland
Eerst het positieve nieuws: voor het eerst breekt Jumbo door de grens van tien miljard euro omzet. Toch was 2022 verder geen hoogvlieger voor de Nederlandse supermarktgroep: de groei van 3,2% was wel licht hoger dan de markt (3%), maar wel beduidend onder het niveau van de inflatie. Supermarktketens hebben het overal moeilijk om de forse kostenstijgingen en inflatie aan de consument door te rekenen, zoals in België ook marktleider Colruyt al bewees.
Vlaggenschip Jumbo haalde in 2022 een marktaandeel van 22% in Nederland, wat quasi evenveel is als een jaar eerder. Restaurantformule La Place haalde 107 miljoen euro omzet, wat “weer in de richting” komt van de pre-coronajaren, maar dus nog steeds onder dat niveau blijft. Online is er sprake van 4,5% groei, maar op dat gebied heeft de keten zich laten inhalen door Albert Heijn en Picnic. Niet Jumbo, maar Picnic is vandaag namelijk de tweede grootste websupermarkt van Nederland.
De Nederlandse supermarktgroep wijst op het “uitzonderlijk en bewogen jaar” dat het familiebedrijf heeft meegemaakt. Daarmee doelt het niet alleen op de hoge inflatie en lastige economische omstandigheden, maar ook op de interne klappen die de familie Van Eerd te verwerken kreeg. Jumbo-grondlegger Karel van Eerd overleed vorige maand op 84-jarige leeftijd, terwijl de aanhouding en vervolgens het aftreden van algemeen directeur Frits van Eerd “veel impact had op de Jumbo-organisatie”.
België blok aan het been
Toch lijkt ook de toekomst problematisch: “Terwijl Albert Heijn vorig jaar twee mooie overnames deed, groeit Jumbo in Nederland niet meer”, observeert RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck. “In 2023 willen ze in Nederland slechts drie winkels openen, terwijl ze er in 2022 al twee sloten. In België gaan ze nog maar voor tien openingen per jaar, terwijl het plan vroeger vijftien winkels per jaar was. Dat moet ook om een winstgevende schaal te bereiken.”
Meer zelfs, Jumbo importeert problemen. “De enige ‘groei’ komt dus uit België, maar dat is net een blok aan het been. Door de beperkte schaal is de Belgische tak nog verlieslatend, terwijl de personeelskosten, energiekosten en huurkosten er hoger zijn dan in Nederland. Het duurt nog zeker twee à drie jaar vooraleer Jumbo in België winst kan draaien, in tussentijd blijft de winstgevendheid zeer zwaar onder druk.”
Aangezien er geen groei is in Nederland, kan Jumbo de Belgische verliezen niet goedmaken. Integendeel: vervangend CEO Ton van Veen geeft zelf toe dat de marges in deze tijden kleiner zijn. Ook de inhaalslag online vergt nog heel wat investeringen en La Place vormt slechts een druppel op een hete plaat. Ton van Veen zegt niettemin op “koersvaste wijze” verder te gaan en de “onoverkomelijke” extra kosten voorlopig te slikken.