Omzet Jumbo bijna de helft hoger
Dat heeft Jumbo bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De consumentenomzet van Jumbo is in de eerste helft van 2012 met 40 procent toegenomen tot 1,712 miljard euro. Vorig jaar was dat nog 1,218 miljard euro. De autonome groei van Jumbo bedroeg 2,6 procent en is ruimschoots hoger dan de marktgroei van 1,0 procent, vooral dankzij eerder omgebouwde Super de Boer-winkels leveren een stevige bijdrage aan deze groei.
Topman Frits van Eerd toont zich positief over de cijfers: “De brutomarge herstelde zich verder ten opzichte van de eerste helft van 2011 en de geplande synergievoordelen als gevolg van de overname van C1000 zijn meer dan volledig gerealiseerd. Ook de start van het integratieproces van C1000 stemt tot tevredenheid. De eerste zes maanden van 2012 waren bijzonder. De omzet en de klantwaardering blijven toenemen. Daarnaast is met de ombouw van de allerlaatste Super de Boer tot Jumbo een belangrijk hoofdstuk in onze geschiedenis afgesloten.”
Van Eerd kijkt ook vol verwachting uit naar volgend jaar en de verdere integratie van C1000: “In 2013 zal het om te bouwen C1000-winkels rond de honderd liggen. Naast de winkelombouw en de verdere integratie ligt onze aandacht ook bij het meenemen van de ondernemers en medewerkers in onze Jumbo-formule en werkwijze. Een unieke formule die de klant het meest te bieden heeft, zeker wanneer wij de formule gaan verrijken met C1000-elementen. Samen zullen wij als grootste ondernemersretailer van Nederland de komende jaren het supermarktlandschap van Nederland gaan veranderen.”