De discounters kwamen in Nederland als winnaars uit de afgelopen eindejaarsperiode. Ook marktleider Albert Heijn scoorde sterk, terwijl Jumbo de grote verliezer bleek.
“Aanhoudende malheur in Veghel”
Het marktaandeel van Aldi en Lidl groeide in Nederland respectievelijk met index 110 en 108 in het belangrijke vierde kwartaal van 2024, blijkt uit de nieuwe kwartaalmonitor van databureau Hiiper. Beide discounters zagen een hogere besteding per klant.
Ook andere prijsgedreven supermarktformules deden het goed tijdens de afgelopen eindejaarsperiode: Dirk (108), Nettorama (108) en Vomar (103) zagen hun marktaandeel stijgen. Albert Heijn groeide met index 104. Volgens Hiiper kon de marktleider profiteren van “aanhoudende malheur in Veghel”: Jumbo moest flink marktaandeel inleveren (index 93).
In december zag Hiiper een daling in de totale marktomzet: consumenten gaven beduidend minder geld uit in de supermarkten en zijn ook minder vaak gekomen. Dat is deels een gevolg van het stopzetten van de tabaksverkoop. “De hogere prijzen voor boodschappen hebben een duidelijke impact gehad op de kerstboodschappen. Een duidelijk signaal van de consument”, meent directeur Joep Smeets van Hiiper.