Supermarktketen Jumbo verwacht weer winstherstel nu de integratie van Super de Boer en C1000 is afgerond, zo blijkt uit het jaarverslag. De formule groeit dit jaar door onder meer uitbreiding in thuisbezorgen.
Nettowinst verbeterde
De nettowinst van Jumbo steeg van 26,8 miljoen euro in 2014 naar 42,6 miljoen afgelopen jaar. Dit is 0,8% van de omzet, terwijl Jumbo streeft naar een winst die 2 tot 3% van de omzet bedraagt. Dit jaar zal het bruto bedrijfresultaat als percentage van de omzet verder verbeteren van 5,2% in 2014 naar rond 6% dit jaar. De toename komt door groei en het beeindigen van de afschrijving van de ovename van Super de Boer en C1000.
Jumbo kende in de afgelopen periode een autonome groei van 4 tot 5%, wat het supermarktbedrijf de mogelijkheid geeft om dit jaar voor ongeveer 125 miljoen euro te investeren in bestaande supermarkten en in bestellen en bezorgen via jumbo.com. Het wil de thuisbezorgservice uitbreiden door meer bestelwagens in te zetten om in meer delen van het land te bezorgen. Eind dit jaar moeten er ongeveer 150 auto’s rijden.
In de komende tijd volgen de regio’s Apeldoorn, Brabant, Noord Limburg, Nijmegen, Arnhem en grote delen van de Randstad. De bestellingen worden vanuit zo’n tweehonderd afhaalpunten bij de winkels naar de klanten thuis vervoerd. Jumbo verwacht dat bij een verdere uitrol de omzet in bezorgen kan groeien van één tot mogelijk wel vijf procent.
Het familiebedrijf in Veghel is bezig met het intern stroomlijnen van de organisatie, wat voor ongeveer vierhonderd medewerkers gevolgen zal hebben: zo is de verkoop van bedrijfsonderdelen B.sis en Retail Accounting bijna rond. De onderdelen, die de administratieve en technische ondersteuning van de winkel verzorgen, werden begin dit jaar in de verkoop gedaan.