Ranking op waardering en prestatie
Jumbo scoort bij GfK met afstand het hoogste prestatiecijfer: “Een positief rapport voor Jumbo en de beker als permanente prijs, als beloning voor de enorme daadkracht”, klinkt het. “De overname van C1000 zorgt nog altijd voor forse groei bij Jumbo.”
Na Jumbo eindigden Nettorama, Jan Linders, Emté en Plus bovenaan op de ranglijst in het Kerstrapport. De waardering in het rapport is gebaseerd op een combinatie van ranking voor waardering en prestatie.
Albert Heijn komt terug op plaats 7 in de top-10, met name door de betere prestaties van de winkels. Die zevende plaats wordt gedeeld door Boni en Lidl, die een plaats daalde in de eindlijst. De discounter eindigde een half jaar geleden in het vorige rapport nog op plaats 6.
Als het gaat om waardering bezetten Jan Linders, Nettorama, Emté, Poiesz en Boni de beste plaatsen. Jumbo, Lidl, Albert Heijn, Dekamarkt en Nettorama zijn de vijf best presterende formules.
GfK brengt twee keer per jaar in samenwerking met Foodmagazine een rapport uit waarin het supermarkten rangschikt op basis van klantwaardering en de prestatie in de markt.