C1000 blijft (gepland) afkalven
De keerzijde van de medaille is uiteraard dat de omzet van C1000 met liefst 38% daalde tot net geen twee miljard euro, door de geplande afname van het aantal C1000-winkels van 267 tot 124. De autonome omzet van C1000 daalde met drie procent ten opzichte van 2013, voor een formule in afbouw nog altijd tevredenstellend volgens Jumbo Groep Holding. De geconsolideerde omzet van de holding over 2014 bedroeg 6,816 miljard euro, goed voor 20 procent marktaandeel in Nederland.
Het succes van het familiebedrijf komt volgens CEO Frits van Eerd door de wekelijkse opening van nieuwe Jumbo winkels, maar ook door acties rond het WK, de Nieuwe Standaard Kip en de Kerstactie. “Nederland weet de Jumbo formule van grootste assortiment, beste service en laagste prijzen steeds vaker te vinden en steeds meer te waarderen. Dat Jumbo als winnaar naar voren kwam in het GfK Kerstrapport 2014 is daarvan het bewijs en voelt als een kroon op ons werk”, aldus Van Eerd.
Een grote stap voorwaarts zag Van Eerd ook in de opening van de Foodmarkt in Amsterdam Noord, die klanten “beleving biedt op het gebied van gezond, vers, lekker en goedkoop eten”. De Jumbo-topman is tevreden over de eerste resultaten van Jumbo.com en de nieuwe Foodmarkt: “Klanten waarderen beide formats en de eerste signalen zijn bijzonder positief.”
Nederland telt momenteel 499 Jumbo-winkels en nog 124 C1000-winkels. 197 C1000-winkels zijn al omgebouwd naar Jumbo, terwijl 95 van de 136 verkochte winkels aan Ahold en Coop zijn geleverd. Het overgrote deel van de omgebouwde C1000 winkels zou de verwachte omzetten realiseren en gemiddeld een stijging ten opzichte van de omzet onder het oude logo kennen.
Opening 500ste Jumbo
In januari opent in Woerden de 500ste Jumbo-winkel, en ook daarna opent Jumbo wekelijks drie tot vier winkels. Medio komend jaar zijn naar verwachting alle C1000 winkels zijn omgebouwd. Van Eerd: “Daarmee wordt de grootste ombouwoperatie in de Nederlandse retail afgerond. Na ruim vijf jaar integreren en ombouwen van achtereenvolgens Super de Boer en C1000 kunnen we ons weer volledig focussen op de Jumbo-formule en verdere versterking van onze organisatie.”
Door voort te gaan op de ingeslagen weg, verwacht Jumbo te kunnen blijven groeien. “De klant zal gefocust blijven op lage prijzen, maar wil daarnaast ook gemakkelijk, lekker, gezond en verantwoord eten. Dit biedt kansen voor ons, omdat de Jumbo-formule met de laagste prijsgarantie daar in voorziet”, klinkt het bij de topman. Wel blijft de concurrentie hevig en de druk op de marges hoog: na jaren van extreme groei komt in 2015 meer focus op kostenbeheersing.
Logistiek en omnichannel verder uitgebouwd
Het logistieke netwerk van Jumbo werd dit jaar verder uitgebouwd als onderdeel van de ombouwoperatie. Een aantal distributiecentra is zodanig uitgerust, dat het bedrijf winkels van beide formules efficiënt kan bevoorraden. Het distributiecentrum in Gieten werd overgedragen aan Coop en de distributiefaciliteiten in Raalte worden verbouwd tot een landelijk diepvriescentrum.
Jumbo zette in 2014 ook belangrijke stappen in haar omnichannelstrategie: klanten hebben sinds november via jumbo.com toegang tot het grootste online supermarktassortiment van Nederland. Online bestellingen kunnen worden opgehaald bij één van de 28 afhaalpunten, maar dit aantal wordt in de komende maanden fors uitgebreid.
Mens, dier en milieu
In september kondigde Jumbo aan om eind 2015 als eerste supermarktketen 100% plofkipvrij te willen zijn. De Nieuwe Standaard Kip is het alternatief voor de reguliere kip: dit langzamer groeiend ras leeft langer en wordt minder zwaar, heeft meer leefruimte en krijgt natuurlijk daglicht. Jumbo streeft ernaar om in 2017 alleen nog duurzamer vlees in het schap te hebben.
In de aanloop naar Kerst vroeg Jumbo aandacht voor armoede en eenzaamheid in Nederland. Door het doneren van gerechten bezorgden klanten samen met Jumbo en maatschappelijke organisaties zo’n 330.000 kerstdiners voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken.