‘Ombouw loont’
De ombouw van de aangekochte C1000-winkels naar Jumbo’s zorgt voor een verschuiving van de omzetten: bij C1000 is sprake van een daling met 19 procent naar 3,3 miljard euro, terwijl Jumbo de omzet met 19 procent ziet groeien naar 3,8 miljard. Inmiddels zijn er 95 winkels omgebouwd naar de Jumbo-formule, eind dit jaar moet de operatie zijn afgerond.
Inclusief omzetstijgingen door winkelopeningen en verbouwingen steeg de jaaromzet met 2 procent naar 7,1 miljard euro. Jumbo noemt nooit winstcijfers, maar zegt dat deze ruimschoots aan de verwachtingen voldoen. Ook stelt de onderneming dat winkels die van C1000 naar Jumbo zijn omgebouwd, boven de verwachtingen presteren; daarover bestaat in de markt echter veel twijfel.
Succes doet Foodmarkt uitbreiden naar Amsterdam
Volgens Jumbo is ook de opening van de Jumbo Foodmarkt in Breda een succes: wekelijks wordt die winkel al bezocht door 35.000 klanten. In de Jumbo Foodmarkt laat het bedrijf uit Veghel supermarkt en horeca samenkomen in één formule.
Later dit jaar opent een tweede vestiging van dit concept in Amsterdam. Jumbo ziet ook nog ruimte voor meer Foodmarkten, in de vakpers wordt onder meer thuisbasis Veghel genoemd als mogelijke volgende locatie.