Amerikanen kunnen nu ook maaltijden bestellen via Amazon. Grubhub, de kwakkelende dochter van Just Eat Takeaway, en Amazon breiden hun samenwerking verder uit.
Optie tot aandelen
De twee bedrijven werkten eerder al samen, maar nu is er een vaste commerciële overeenkomst die jaarlijks automatisch verlengd wordt – tenzij een van beide partijen ermee stopt. Bovendien krijgen Amazon Prime-leden krijgen nu een gratis abonnement bij Grubhub+: daarmee krijgen ze voordelen zoals gratis bezorging en exclusieve aanbiedingen.
Nieuw is ook dat Amazon in het kapitaal van Grubhub stapt. De e-commercereus heeft voor 4% aan aandelenopties gekregen in ruil voor de deal. Extra aandelenopties, tot 10% van het aandelenkapitaal, kunnen worden toegekend op basis van bepaalde prestatievoorwaarden.
Strategische implicaties
Just Eat Takeaway staat al lang onder druk om Grubhub gedeeltelijk of volledig te verkopen. Tijdens de pandemie kocht Just Eat Takeaway Grubhub voor liefst 7,3 miljard dollar, maar sindsdien zijn de bestellingen aanzienlijk afgenomen en is de concurrentie van bedrijven zoals Uber Eats en DoorDash toegenomen.
Analisten zien de deal als een manier om Grubhub aantrekkelijker te maken voor potentiële kopersa al kan de samenwerking ook dienen als een proefperiode voor een mogelijke overname door Amazon. Een eventueel vervolg zal uiteraard afhankelijk zijn van de resultaten van de samenwerking.