Consumenten bestelden vorig jaar minder bij Just Eat Takeaway. Alleen in de Noord-Europese thuismarkt en in het Verenigd Koninkrijk en Ierland was er vorig kwartaal groei, het hele jaar komt negatief uit.
Minder bestellingen
Meer frietjes, minder sushi. Onderzoek wees het eerder al uit: mensen letten vorig jaar wat op hun voedingsuitgaven, in het licht van de stijgende prijzen. Ook Just Eat Takeaway voelt dat: zonder wisselkoerseffecten daalde de waarde van alle bestellingen (GTV) vorig jaar met 4%. Het aantal bestellingen daalde zelfs met 9%.
In het voorbije vierde kwartaal daalde het GTV met 3% aan gelijke wisselkoersen, terwijl er 7% minder orders waren dan een jaar geleden. Er was alleen groei in Noord-Europa (+4%) en in het Verenigd Koninkrijk en Ierland (+5%), wat terugvallen van liefst 10% in Noord-Amerika en 13% in Zuid-Europa enigszins compenseerde. Het aantal bestellingen daalde zelfs in Noord-Europa en op de Britse eilanden met 2%.
Positieve cashflow
Het vierde kwartaal was nochtans het beste kwartaal van het jaar, zegt CEO Jitse Groen. Zowel de Noord-Europese als de Britse en Ierse activiteiten hebben hun hoogste GTV-kwartaalniveau ooit bereikt. Ook blijft hij pogingen doen om Grubhub in de Verenigde Staten te verkopen.
Groen ziet ook lichtpunten: zoals zo veel e-commercebedrijven is Just Eat Takeaway.com zich beginnen focussen op winstgevendheid in plaats van ongelimiteerde groei, en dat lijkt te werken. De aangepaste EBITDA voor 2023 was hoger dan verwacht, naar verwachting ongeveer 320 miljoen euro. Bovendien is een belangrijke mijlpaal bereikt: het bedrijf heeft nu een positieve vrije kasstroom, na ongeveer break-even te draaien in het tweede halfjaar van 2023.