Just Eat Takeaway zag in het derde kwartaal een daling van het aantal bestellingen. Het maaltijdbezorgplatform zoekt nieuwe samenwerkingen, onder andere met Amazon, maar blijft achteruitboeren.
Overal minder “takeaway”
Het aantal bestellingen bij Just Eat Takeaway daalde in het afgelopen kwartaal met 6% tot 211,1 miljoen. Vooral in de Verenigde Staten was er een significante daling (van 11%), ondanks een hernieuwde samenwerking met Amazon eerder dit jaar. De totale brutowaarde van de bestellingen kwam uit op 6,3 miljard euro, wat lager is dan de verwachtingen van analisten. De terugval weerspiegelt een bredere trend binnen de sector, waar consumenten hun uitgaven heroverwegen.
Toch blijft Just Eat Takeaway optimistisch over zijn strategische initiatieven. Hoewel het aantal bestellingen op alle markten daalde, behouden Noord-Europa en het Verenigd Koninkrijk en Ierland zogezegd hun “positieve momentum”. Die landen vertegenwoordigen nu ongeveer 60% van de totale bestellingen. Ook wil het platform steeds meer andere zaken leveren, met nieuwe samenwerkingen in branches zoals boodschappen, apotheken en wellness.
Het management handhaaft dan ook zijn financiële verwachtingen voor 2024: zonder Noord-Amerika rekent CEO Jitse Groen op een brutotransactiegroei tussen de 2 en 6%, met een aangepaste bedrijfswinst van ongeveer 450 miljoen euro. Just Eat Takeaway blijft ook zoeken naar mogelijkheden om Grubhub te verkopen, maar die Amerikaanse dochteronderneming staat al sinds 2022 te koop.