Just Eat Takeaway blikt tevreden terug op een buitengewoon jaar. Dat de verliezen daarbij blijven oplopen, kan de maaltijdbezorger niet deren: marktaandeel en groei gaan voor.
Kosten in Groot-Brittannië
Na Deliveroo kondigt ook Just Eat Takeaway.com een topjaar aan: het aantal bestellingen bij de maaltijdbezorger steeg in 2020 met 42% naar 588 miljoen. Dat ligt in lijn met de 46% groei bij concurrent Deliveroo. “2020 was een buitengewoon jaar voor ons”, aldus CEO Jitse Groen, waarbij de coronapandemie voor rugwind zorgde.
Toch eindigde Just Eat Takeaway.com het boekjaar met een verlies van 151 miljoen euro, tegenover 115 miljoen euro in de min in 2019. Vooral de overname van het Britse Just Eat vorig jaar, dat sinds april ook meegenomen is in de boekhouding, zorgde voor die rode cijfers. Het EBITDA, dus zonder die eenmalige kosten, kwam over het boekjaar uit op 256 miljoen euro, ten aanzien van 217 miljoen euro in 2019.
Groei moet nog sneller
Ook in de tweede helft van het jaar heeft Groen extra geïnvesteerd in die Britse overname, samen met voorbereidende stappen (en kosten) om in de eerste helft van 2021 nog het Amerikaanse GrubHub over te nemen. De investeringen zouden evenwel hun vruchten afwerpen: Just Eat Takeaway.com zou al de onbetwiste marktleider zijn in het Verenigd Koninkrijk, zowel in aantal bestellingen als groei in thuisbezorgingen. In januari en februari stegen de bestellingen in het land bijvoorbeeld met 88%.
Voor 2021 verwacht de maaltijdbezorger nog een versnelling in de groei, ondanks de verwachte heropeningen van de horeca. De integratie van GrubHub in de VS moet hier mee voor gaan zorgen. Topman Groen blijft ook herhalen dat groei en marktaandeel voorrang hebben op winst voor het bedrijf. Rivaal Deliveroo slaagde er nochtans wel in om het verlies terug te dringen.