Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway is tevreden over de eerste helft van het jaar: een lichte daling van de omzet en het aantal bestellingen levert toch een fors hogere winst op.
Focus op rentabiliteit
De omzet van de maaltijdbezorger daalde de afgelopen zes maanden lichtjes van 2,59 miljard euro naar 2,57 miljard euro, maar belangrijker voor het platform is de brutotransactiewaarde (GTV of waarde van alle bestellingen): die groeide met 3%, Noord-Amerika niet meegeteld. Het totaal aantal orders lag nochtans iets lager op 446 miljoen, in vergelijking met 469 miljoen orders vorig jaar.
De groei ligt goed op schema, zegt CEO Jitse Groen, die vooral aan de winstgevendheid van het bedrijf werkt. Het aantal partners en de bezorgingsdekking is uitgebreid, terwijl de groep ook in technologische vooruitgang investeerde. Just Eat Takeaway bevestigt dan ook de verwachtingen voor het hele jaar.
De aangepaste EBITDA steeg met 42% tot 203 miljoen euro, dankzij lagere kosten voor orderafhandeling en minder centrale kosten. Het nettoverlies voor de periode bedroeg wel nog 301 miljoen euro, voornamelijk door waardeverminderingen en afschrijvingen. Het maaltijdplatform liet deze week nog weten Frankrijk te verlaten.