Just Eat Takeaway boekte in de eerste jaarhelft een verlies van 3,48 miljard euro. Toch is de maaltijdbezorger ervan overtuigd dichter dan ooit bij winst te staan. Volgend jaar moet het al zover zijn.
Schuld van de Amerikanen
Het voorbije halfjaar zag Just Eat Takeaway het verlies oplopen tot 3,48 miljard euro, omdat het maaltijdplatform liefst 3 miljard euro moest afschrijven op Amerikaanse dochter Grubhub. Aandeelhouders hadden eerder al gewaarschuwd dat die overname geen goed idee was en CEO Jitse Groen heeft moeten beloven het dochterfiliaal alweer te verkopen. Op een koper blijkt Just Eat Takeaway nu echter niet te kunnen wachten.
Nu de coronapiek voorbij is en consumenten toch wat zuiniger worden, hinkt ook het aantal bestellingen achterop. De orders daalden met 7% ten opzichte van een jaar geleden, al bleef de bruto-omzet (de waarde van alle bestellingen) wel gelijk dankzij hogere prijzen. De omzet die het maaltijdplatform zelf overhield steeg zo met 7% naar 2,8 miljard euro. Onder de streep boekte Just Eat Takeaway niettemin 500 miljoen euro verlies op die maaltijdleveringen.
Toch houdt oprichter Jitse Groen vol dat het maaltijdplatform, dat nu ook frontaal de concurrentie aangaat met Gorillas en in Berlijn boodschappen gaat leveren, steeds dichter bij winst komt. In 2023 rekent het bedrijf op een positief EBITDA. Daarvoor kan Groen opnieuw rekenen op de hulp van COO Jörg Gerbig, die dit voorjaar plots werd ontslagen omdat hij zich zou hebben misdragen op een personeelsfeest. Na een onderzoek is Gerbigs naam nu voldoende gezuiverd om hem weer aan boord te halen.