Het wonder is geschied: Just Eat Takeaway verkoopt Grubhub aan sectorgenoot Wonder. Het Amerikaanse maaltijdplatform was al jaren een zorgenkind voor de Nederlandse maaltijdenreus.
“Super-app” voor maaltijden
Wonder telt 650 miljoen dollar (610 miljoen euro) neer voor Grubhub. Just Eat Takeaway zal er naar verwachting zelf maximaal vijftig miljoen dollar aan overhouden. Toch is de overname een grote opluchting: investeerders dringen er al jaren op aan, aangezien het maaltijdplatform nooit veel vat kreeg op de Amerikaanse markt.
Het is dan ook opvallend dat er nu plots een geïnteresseerde opduikt. Marc Lore, oprichter en CEO van Wonder, ziet de acquisitie als een stap richting het creëren van een “super-app” voor maaltijden. Vorig jaar nam Wonder ook al maaltijdkitleverancier Blue Apron, vergelijkbaar met HelloFresh, over.
Just Eat Takeaway meent dat de verkoop zijn groei zal versnellen: de transactie stelt het bedrijf eindelijk in staat zich volledig te concentreren op markten waar het een sterkere concurrentiepositie heeft, klinkt het. De verkoop heeft geen invloed op de jaarprognose voor 2024, aangezien de afronding in het eerste kwartaal van 2025 wordt verwacht.