Eerder dan verwacht is maaltijdbezorger Just Eat Takeaway winstgevend geworden. Ondanks moeilijke omstandigheden is het bedrijf goed gepositioneerd voor de toekomst, zegt topman Jitse Groen.
Focus op efficiëntie
“Na twee jaar van aanzienlijke investeringen na de fusie en de pandemie, ben ik blij dat Just Eat Takeaway.com eerder dan verwacht weer winstgevend is geworden”, zegt CEO Jitse Groen in een kwartaalupdate. Het aangepaste bedrijfsresultaat was voor het eerst positief in het derde kwartaal. De bruto transactiewaarde steeg met 2% tot 6,9 miljard euro, ondanks een daling van het aantal bestellingen met 11% tot 235 miljoen.
De zwarte cijfers zijn het resultaat van een focus op efficiëntie: het bedrijf realiseerde naar eigen zeggen “significante verbeteringen” in de omzet per bestelling, de bezorgkosten per bestelling en de operationele kosten. In Duitsland kende Just Eat Takeaway de sterkste groei, in de VS toont het partnership van Grubhub met Amazon bemoedigende eerste resultaten.
“Hoewel het consumentenklimaat waarschijnlijk uitdagend zal zijn als gevolg van de macro-economische context, is Just Eat Takeaway.com goed gepositioneerd om winstgevende toekomstige groei te realiseren”, aldus nog topman Groen. De goede resultaten van Just Eat Takeaway staan in schril contrast met de aanhoudende verliescijfers bij concurrent Deliveroo, die volgende maand definitief de handdoek gooit in Nederland.