Na een nettoverlies van liefst 1,8 miljard euro in 2023 hoopt Just Eat Takeaway voor dit jaar op een veel beter resultaat. Vooral de Verenigde Staten bezorgen de maaltijdbezorger nog altijd hoofdpijn.
Meer winst- dan omzetgroei
Zonder Noord-Amerika was er groei geweest, meent Just Eat Takeaway: het was een kalm jaar voor het bezorgplatform, al verbeterden de cijfers wel doorheen 2023. In Noord-Europa (inclusief het Verenigd Koninkrijk en Ierland) boekte het platform in het laatste kwartaal zelfs recordverkopen. In totaal kwamen er voor 26,4 miljard euro aan bestellingen binnen in 2023, wel een daling van 4% bij constante valuta.
De omzet per bestelling (wat Just Eat Takeaway er zelf aan overhoudt) steeg wel met 12%, met dank aan verbeterde processen en automatisering. De maaltijdbezorger pakte vorig jaar inderdaad de kosten aan, en dat vertaalt zich in een hogere brutowinst: die klom van 19 miljoen naar 324 miljoen euro. In 2024 rekent het bedrijf zelfs op een brutobedrijfswinst van 450 miljoen euro, goed voor bijna 40% meer.
Onder de streep bleef nochtans een nettoverlies van 1,8 miljard euro over, vooral door hoge afschrijvingen op overnames in de Verenigde Staten en Canada. Grubhub bezorgt al sinds de acquisitie kopzorgen: de maaltijdbezorger kan er maar moeilijk opboksen tegen concurrenten Doordash en Uber Eats. Just Eat Takeaway probeert het bedrijf al twee jaar te verkopen, desnoods gedeeltelijk, maar tot nu toe zonder succes.