Kaascadeaus als groeimarkt
De afgelopen drie jaar opende de onderneming al tien winkels, waarvan zeven in de binnenstad van Amsterdam. De basis van het bedrijf ligt bij een kraam in winkelcentrum Magna Plaza en een balie in een vestiging van een reisbureau in Amsterdam. Het bedrijf richtte zich vooral op toeristen met ook winkels in de kaasboerderijen in Volendam, Katwoude en de Zaanse Schans. Om verdere groei te realiseren werd echter een nieuwe formule bedacht: kaascadeauwinkels met een luxueuze uitstraling.
De onderneming is op dit moment goed voor een omzet van zo’n veertig miljoen euro, waarvan het grootste deel nog wordt gerealiseerd via de export van kaas. Dat moet de komende jaren gaan veranderen door de uitrol van de eigen kaasformule binnen Amsterdam, naar andere Nederlandse steden en zelfs naar het buitenland. De kaas, met een kenmerkende kleine en ronde vorm, wordt in de eigen fabrieken in Katwoude en Heerenveen gemaakt.
Ook groeien zonder toeristen
“Nu zitten winkels alleen in de binnenstad, maar we willen ook naar andere delen van de stad. We willen de Amsterdammer trekken die bij ons een kaasje koopt als cadeau of voor speciale gelegenheden. Daarom moeten de winkels er authentiek uitzien, zonder toeristische uitstraling”, zegt Wiebe Willig van het bedrijf. De huidige winkels lopen volgens hem ‘hartstikke goed’.
De ondernemer heeft vertrouwen in de toekomst. “Of ik bang ben dat Henri Willig aan zijn eigen succes ten onder zal gaan? Nee. We bereiden alles goed voor en nemen geen overhaaste beslissingen. De winkels draaien allemaal goed en de verwachting is dat het bedrijf de komende jaren door zal groeien. Ik zie geen gevaar.”