Niet alle klanten van de voormalige Carrefour Market-supermarkten van Groupe Mestdagh blijven trouw aan hun verkooppunt nu de winkels het uithangbord van Intermarché dragen, blijkt uit de eerste bezoekcijfers.
Stabiele bezoekcijfers
Vorige week heropenden de 86 overgenomen supermarkten van voormalig Carrefour-franchisepartner Mestdagh met het nieuwe uithangbord Intermarché by Mestdagh op de gevel: een kleine aardverschuiving voor het foodretaillandschap in Wallonië en Brussel. Hoe reageren klanten, nu ze in hun vertrouwde winkel niet alleen een nieuwe naam aantreffen, maar ook een ander assortiment?
De bezoeken aan de overgenomen winkels bleven in de eerste week na hun heropening vrijwel stabiel vergeleken met december, blijkt uit de eerste cijfers van het Gentse databedrijf Accurat, dat via slimme technologie het dagelijkse shopgedrag van meer dan 300.000 Belgen volgt. Door de verschuiving verdubbelt logischerwijs wel het aandeel van de bezoeken aan Intermarché, terwijl het aandeel van Carrefour Market sterk daalt.
Nieuwsgierigheid speelt mee
Toch valt het op dat één op de vier trouwe Carrefour-klanten die voorheen wekelijks een bezoek brachten aan een Mestdagh-winkel, de vernieuwde Intermarché nog niet bezocht. De helft onder hen bezocht een andere Carrefour-vestiging, de andere helft verkoos een andere supermarkt waar ze al klant waren. Een mogelijke verklaring zit in het feit dat Mestdagh-klanten hun vertrouwde Carrefour-producten niet langer in de rekken vinden bij Intermarché.
Anderzijds speelt nieuwsgierigheid. Elke Intermarché by Mestdagh lokte de eerste dagen bezoekers die de winkel voordien links lieten liggen: één op de drie bezoekers tijdens de eerste week, waren mensen die de winkel al maanden niet meer bezocht hadden. Zij compenseren voor de klanten die wegbleven. Uiteraard is het te vroeg voor grote conclusies: of die nieuwe bezoekers zullen terugkeren, en of de verloren klanten een omweg zullen blijven maken, valt nog af te wachten.
Winkelbezoeken voor en na de heropening