In het tweede kwartaal presteerde Kellogg’s beter dan verwacht, al plaatsen tekorten in de toeleveringsketen het voedingsbedrijf voor grote uitdagingen.
Onevenwichten
Volgens CEO Steve Cahillane blijven de gevolgen van de coronapandemie voor de wereldwijde toeleveringsketen erg groot. “Een nieuwe toename van het aantal covid-gevallen heeft tot nieuwe beperkingen geleid, waardoor de productie in sommige landen tijdelijk is stilgelegd. Ondertussen moeten wij en onze toeleveranciers knelpunten en tekorten aan materialen, arbeidskrachten en vrachtvervoer zien op te vangen, die allemaal het gevolg zijn van een onevenwicht tussen vraag en aanbod, waardoor ook de kosten stijgen”, aldus Cahillane. Hij voegde eraan toe dat productie-omschakelingen, ten gevolge van de onbeschikbaarheid van bepaalde ingrediënten, steeds vaker voorkomen.
De topman wijst naar China als oorzaak van de problemen. Het land ging als eerste in lockdown, maar zette ook vrij snel het herstel in. Daarbij trok het veel grondstoffen naar zich toe, waardoor in de hele wereld onevenwichten in het aanbod ontstonden, stelt de CEO.
Thuisconsumptie blijft hoog
Ondanks die problemen steeg de omzet van Kellogg’s het afgelopen kwartaal met 2,6% tot 3,56 miljard dollar (3 miljard euro). Analisten rekenden op een omzet van 3,43 miljard dollar (2,9 miljard euro), schrijft BakeryAndSnacks. Ook de aangepaste nettowinst overtrof de verwachtingen.
Net zoals in de eerste maanden van het jaar bleef de thuisconsumptie hoog, stelt de ontbijtgranengigant. Toch was er sprake van een geleidelijke verschuiving, naarmate de bewegingsvrijheid van consumenten toenam: Kellogg’s zag de eerste tekenen van herstel in zijn out-of-home kanaal, met name in de snacks voor onderweg en de verpakte producten.
Cahillane verwacht dat de uitdagingen in de bevoorradingsketen tot ver in 2022 zullen aanhouden, maar uiteindelijk wel voorbij zullen gaan. Dat komt omdat er geen fundamentele verandering in de wereldwijde vraag is geweest, alleen knelpunten in de aanvoer, zei hij. Voor het hele jaar rekent het bedrijf dan ook op een organische omzetgroei van 0 tot 1%, dat is een lichte verhoging ten opzichte van de vorige prognose van het bedrijf.