Extra reclame: vollere klant, geen extra traffic
Alle verhoogde mediabudgetten ten spijt, extra reclame rond de feestdagen lijkt de bestaande klant vooral voller te maken en in elk geval niet voor extra traffic richting de winkels te zorgen. Dit blijkt uit panelonderzoek naar reclame en consumentengedrag onder ruim 900 Nederlanders van marktonderzoekbureau Vostradamus in opdracht van de redactie van Frank.news.
Supermarktformules zetten in de aanloop naar de kerst extra reclames, kerstfolders en -magazines in. Die is dit jaar goed voor een verwachte omzetpiek van 735 miljoen euro. Extra reclame en kerstfolders zijn vooral nuttig voor klantenbinding en voor het inspireren van de consument: de kerstmagazines en -folders werpen wel redelijk hun vruchten af als het gaat om het inspireren van de consument.
Want hoewel bijna twee derde van de respondenten in het onderzoek aangeeft meer uit te geven aan de kerstboodschappen dan aan de normale boodschappen, kan het geld maar een keer uitgegeven worden. Ruim 95% van de mensen die zelf koken met kerst – meer dan de helft van de Nederlanders – geeft aan voor de boodschappen gewoon naar de eigen, vaste supermarkt te gaan.
Reclamefolder blijft leidend voor aanbiedingen
De reclamefolder met alle aanbiedingen blijft van groot belang voor de supermarkten. Zo’n 66,2% van de Nederlanders laat zich bij de keuze voor zijn boodschappen leiden door de aanbiedingen in de folder.
Dat is iets minder dan de 70,8% die zich laat leiden door aanbiedingen in de winkel, maar nog altijd veel meer dan het aantal mensen bij wie de keuze wordt beïnvloed door tv-reclame (24,4%), buitenreclame (15,6%), radioreclame (10,9%) en sociale media (10,4%).