Omzet stijgt, winst daalt in VS
In het kwartaal dat eindigde op 31 oktober groeide de totale omzet van Walmart met 2,8 procent tot ruim 118 miljard dollar (95 miljard euro). Walmart US – de retailoperatie in de Amerikaanse thuismarkt, die 59 procent van de omzet vertegenwoordigt – groeide daarbij met 3,4 procent.
Bij Walmart International (goed voor 28 procent van de totale omzet) lag de groei van de kwartaalomzet met 1,7 procent een stuk lager. Walmart wijt dit laatste aan ongunstige wisselkoerseffecten: bij gelijkblijvende koersen zou de kwartaalomzet van Walmart International met 2,9 procent zijn gegroeid.
De ontwikkeling van de operationele winst geeft echter een omgekeerd beeld: in het derde kwartaal lag de winst van Walmart US 1,2 procent onder het niveau van het derde kwartaal een jaar eerder, terwijl Walmarts internationale activiteiten (ruim 6100 winkels in 26 landen buiten de VS) een 3,7 procent hogere operationele winst noteerden dan in dezelfde periode een jaar eerder.
‘Kleine’ winkels presteren het best
De thuismarkt is bepalend voor de prestaties van Walmart als geheel: Walmart US en Sam’s Club vertegenwoordigen immers respectievelijk 59 en 13 procent van de totale omzet. Het is dan ook goed nieuws dat Walmart US in het derde kwartaal een omzetgroei van een 0,5% op identieke basis wist te boeken; een heel wat beter resultaat dan het derde kwartaal een jaar eerder (-0,3%). Voor het eerst in twee jaar kon de Amerikaanse retailer daarmee weer identieke omzetgroei melden.
Ook opvallend is de identieke omzetstijging bij Walmarts supermarktformule Neighborhood Market, die met liefst 5,5 procent groeide. Sinds 1998 voert Walmart dit concept, dat bestaat uit 474 Neighborhood Markets met een gemiddeld verkoopvloeroppervlak van 3.500 m². De winkels zijn aanzienlijk kleiner dan de grote units van Walmart: de 474 ‘discount stores’ hebben een gemiddeld VVO van 10.000 m², terwijl de 3397 Walmart Supercenters gemiddeld zelfs 17.000 m² groot zijn.
De verhoudingsgewijs kleine Neighborhood Markets doen het dus aanzienlijk beter dan de grote formules van Walmart US. Walmart heeft het nochtans aan zijn Supercenters te danken dat de retailreus in het verleden is uitgegroeid tot de grootste retailer in de VS en wereldwijd.
Online verkopen 21 procent hoger
Walmart toont zich zeer tevreden over de prestaties in het derde kwartaal, al waarschuwt het management wel voor toenemende promotiedruk, die de retailer ook in het belangrijke vierde kwartaal parten zal spelen. In het promotiegeweld zal Walmart in het huidige kwartaal lagere brandstofprijzen als wapen inzetten, om zo meer klanten naar de winkels te trekken.
Ook over de eigen online prestaties is het management van Walmart overigens tevreden: in het derde kwartaal stegen de totale onlineverkopen van de Walmart met 21 procent. In de VS – waar Walmart zowel een volledige online ‘supply chain’ heeft, als afwikkeling van online bestellingen via de winkels toelaat – heeft onlineverkoop volgens Walmart zelfs bijgedragen aan de identieke omzetgroei in het kwartaal.
Ook internationaal is de online prestatie goed, aldus CEO David Cheesewright van Walmart International: “We hebben de online omzetgroei versneld en nieuwe assortimenten en services toegevoegd in Mexico en China”, aldus Cheesewright. “We hebben ook het aantal ophaalpunten voor webklanten verder uitgebreid in markten als China en het Verenigd Koninkrijk.”