JDE Peet’s, bekend van onder andere Douwe Egberts en Pickwick, tekende sterke resultaten op in de eerste jaarhelft. Hoewel de inkoopprijzen van koffie volatiel blijven en consumenten op hun centen letten, verhoogt de koffie- en theegroep de prognoses.
Weer weg van huis
Ondanks de uitdagende marktomstandigheden, gekenmerkt door stijgende prijzen voor groene koffie en een groeiende vraag naar betaalbare producten, wist JDE Peet’s in de eerste jaarhelft zowel zijn omzet als winstgevendheid te verhogen.
In de eerste helft van 2024 steeg de totale omzet met 5,6% tot 4,2 miljard euro. De organische omzetgroei werd gedreven door een prijsstijging van 2,4%. De segmenten thuisconsumptie en buitenshuis zagen respectievelijk een organische groei van 3,4% en 4,2%.
Hoewel de operationele winst verdubbelde tot 672 miljoen euro, daalde de onderliggende winst met 10% tot 370 miljoen euro, vooral door een daling van de aandelenkoers. De aangepaste EBIT steeg organisch met 17,5% tot 692 miljoen euro.
China en e-commerce
“We hebben een robuuste, breedgedragen prestatie geleverd over de gehele linie, ondanks de uitdagende omgeving”, zegt interim-CEO Luc Vandevelde. Hij wees op de dubbele groeicijfers in e-commerce en China, net als de goede prestaties van merken zoals Peet’s en L’OR Barista.
Hoewel de inflatie aanhoudt en de prijzen voor groene koffie volatiel blijven, waardoor de prijzen verder zullen stijgen net wanneer consumenten betaalbare opties zoeken, durft Vandevelde de verwachtingen voor het hele jaar op te trekken. JDE Peet’s gaat nu uit van 3 à 5% omzetgroei op een EBIT-stijging met 10%.