De vervanging van Super de Boer door Jumbo geeft hele winkelcentra een nieuwe impuls. Speciaalzaken en andere retailers in zo’n winkelcentrum profiteren mee van de groeiende klantenstroom.
Dat schrijft de Levensmiddelenkrant op basis van een eigen onderzoek. ‘In veel gevallen draaide de Super de Boer niet meer optimaal. Wanneer er een tweede supermarkt op zo’n winkelcentrum zit, bijvoorbeeld een Albert Heijn, dan levert deze niet direct omzet in. Dit betekent dat Jumbo het winkelcentrum versterkt’, zegt Richard Dallinga van vastgoedadviseur Jones Lang Lasalle.
Deze trend wordt ook gezien door Caroline Kievit van Corio Nederland. ‘Een supermarkt als Jumbo heeft een hele grote trekkracht. Ik heb het in mijn eigen omgeving gezien. In de eerste drie weken was de drukte daar gewoon verbijsterend. Van al die nieuwe klanten profiteren ook de andere winkeliers in de omgeving. Zelfs in sectoren die ver van supermarkten af staan. Zo ken ik een juwelier die dankbaar mag zijn voor de komst van Jumbo.’