Carrefour gaat de komende jaren in de kosten snijden en sterker inzetten op discountformules en huismerken. Het aanbod in de hypermarkten wordt fors gesaneerd. Tegelijk investeert de groep in e-commerce en duurzaamheid.
Discountformules
Woensdag presenteerde Carrefour-topman Alexandre Bompard zijn Strategisch Plan 2026. Daarin gaan stevige kostenbesparingen – vier miljard euro tegen 2026 – hand in hand met verhoogde investeringen om de grote uitdagingen voor de toekomst aan te gaan. Het investeringsbudget gaat van 1,7 naar 2 miljard euro per jaar. Die uitdagingen, dat zijn in de eerste plaats koopkracht en klimaat.
De retailer gaat nog sterker inzetten op huismerken: die moeten in 2026 een aandeel hebben van 40% van de voedingsomzet, vandaag is dat 33%. Ook gaat de groep sterker inzetten op discountformules. In Brazilië gaat prijsvechter Atacadão van 270 naar 470 vestigingen en – opmerkelijk toch – in het najaar van 2023 opent er ook een eerste Atacadão in Frankrijk. Ook het andere discountformat van de groep, Supeco, groeit verder, met name in Spanje.
Hypermarkten en proximiteit
In de hypermarkten moet het voedingsaanbod vereenvoudigd worden: het assortiment krimpt met 20%. Dat moet de leesbaarheid van de schappen verbeteren. In non-food zal het vaste aanbod zelfs met 40% krimpen: er komen meer in/uit-acties.
Carrefour blijft sterk inzetten op proximiteitsformules in franchise, met 2400 openingen op de planning. 90% van alle winkelopeningen in Europa zullen franchisewinkels zijn. Tegelijk worden ook bestaande winkels in franchise gegeven. De retailer plant internationale uitbreiding naar tien nieuwe markten in Afrika, het Midden-Oosten en Latijns-Amerika. E-commerce moet naar een omzet van tien miljard euro in 2026.
Leveranciers moeten mee
Om de klimaattransitie aan te pakken wil Carrefour de voedselverspilling in de winkels halveren tegen 2025 (vergeleken met 2016). Tegen die deadline moeten ook alle verpakkingen van het eigen merk herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar zijn. 80% van de folders wordt gedigitaliseerd. De energieconsumptie moet met 20% dalen, tegelijk voorziet het bedrijf 4,5 miljoen m² zonnepanelen op zijn parkings tegen 2026.
Daarnaast zet Carrefour sterker in op duurzame landbouw en lanceert het een nieuwe duurzame buurtwinkelformule in Frankrijk met de naam “Potager City”.
Klimaatneutraliteit in 2040 blijft het doel. De honderd grootste leveranciers moeten mee in het bad: zij moeten zich net als Carrefour zelf engageren om een ‘1,5°-traject’ aan te houden tegen 2026. Wie niet voldoet, zal uit de schappen verdwijnen.
Vastgoed en media
Om de plannen waar te maken, gaat de groep zijn interne organisatie vereenvoudigen. Doordat Carrefour sterker gaat samenwerken op Europees niveau, zullen er jobs sneuvelen op de hoofdkantoren. 50% van de food-inkopen zullen gebeuren via de recent opgerichte inkoopcentrale Eureca. De non-food inkoop wordt voor 70% gecentraliseerd.
Bijkomende inkomsten wil Carrefour halen uit het beter benutten van zijn vastgoedpatrimonium. Op een honderdtal sites komen woningen, kantoren of handelspanden. In Brazilië wordt de vastgoeddivisie het grootste private immobiliënbedrijf van Zuid-Amerika. Retail media zijn een andere inkomstenbron: via een joint venture met mediagroep Publicis wil Carrefour marktleider worden in zowel Europa als Latijns-Amerika.