Stijgende prijzen, politieke instabiliteit en oorlogen wegen fors op het consumentenvertrouwen: wel 93% van de Europese consumenten hebben hun koopgedrag aangepast. Zes besparingsmaatregelen zetten de toon.
Uitgavenpatroon aangepast
Volgens 40% van de Britten is hun economische situatie nu slechter dan een jaar geleden. Bij de Italianen is dat 30%. Groot is het contrast met consumenten in China en India, waar meer dan de helft hun economische situatie beter beoordelen dan het voorgaande jaar. Welke factoren zijn verantwoordelijk voor dat negatieve sentiment in Europa? Meer dan één op de drie (37%) maakt zich zorgen over stijgende voedselprijzen, voor één op de vier (25%) zijn stijgende energieprijzen een reden tot zorg, en daarnaast maken meer Europeanen zich zorgen over oorlogen, politieke instabiliteit en de ontwikkeling van het partijlandschap in Europa, blijkt uit onderzoek van NielsenIQ.
Dat blijft niet zonder gevolgen. Liefst 93 procent van de consumenten hebben hun winkelgedrag veranderd en hun uitgavenpatroon aangepast. Welke aanpassingsstrategieën consumenten hanteren, verschilt sterk van land tot land. Gemiddeld volgt elke consument echter vier van deze besparingsmaatregelen: