De omzet bij het Amerikaanse voedingsbedrijf Kraft Heinz is in het eerste kwartaal van 2017 met 3,1% gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij kende ook de nettowinst een terugval van 0,3%.
Daling vijfde kwartaal op rij
De omzet daalde in het eerste kwartaal van 2017 van 6,57 naar 6,36 miljard dollar (5,8 miljard euro). Het is ondertussen al het vijfde kwartaal op rij dat de omzet van Kraft Heinz terugloopt. De winst zakte miniem en kwam uit op 893 miljoen dollar (820 miljoen euro).
“Hoewel onze resultaten in het eerste kwartaal een trage start van het jaar tonen, blijven we toch op het juiste spoor met onze belangrijkste initiatieven”, zegt CEO Bernardo Hees. “We leveren productinnovaties, renovaties en geografische uitbreiding die Kraft Heinz positioneren om organische omzetgroei te behalen over heel 2017 en daarna.”
In de Verenigde Staten, waar Kraft Heinz ongeveer tweederde van zijn omzet haalt, daalde de omzet met 3,5% ten opzichte van een jaar eerder. In Europa was er zelfs een omzetdaling van 6,8%, al was die grotendeels het gevolg van negatieve wisselkoerseffecten: het volume groeide in Europa dan weer met 0,4%. In Nederland en Italië presteerde Kraft Heinz zwakker dan in de rest van Europa.