Kraft Heinz verkocht in het derde kwartaal 5% minder, maar wist toch een kleine omzetgroei te realiseren dankzij 7% hogere prijzen.
Omzet valt tegen
Het voorbije kwartaal stegen de prijzen bij Kraft Heinz met 7,1%. Op die manier wist de Philadelphia-producent de volumedaling van meer dan 5% nipt te compenseren. De omzet steeg met 1% naar 6,57 miljard dollar (6,1 miljard euro), zonder wisselkoerseffecten en overnames zou de groei 1,7% geweest zijn. Analisten rekenden echter op meer groei.
De nettowinst kelderde met 42% tot 262 miljoen dollar (240 miljoen euro), al wijt het bedrijf dat vooral aan afschrijvingen en hogere belastingkosten. Zonder die eenmalige factoren zou de winst een beetje zijn toegenomen. Voor het hele jaar rekent Kraft Heinz nu zelfs op meer gecorrigeerde winst dan oorspronkelijk verwacht.
Voor de jaaromzet stelt de ketchupmaker daarentegen de verwachtingen naar beneden toe bij. In plaats van een groei van tussen de 4 en 6%, gaat het bedrijf nu uit van 4% meer omzet.