RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Jumbo
  • Onderwerpen Expansie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kwakkelend Jumbo België krijgt kerstenvelop van 20 miljoen

icon
Food28 december, 2022

Jumbo heeft het moeilijk in België: de Nederlandse supermarktgroep stopte de verlieslatende tak voor kerst nog eens twintig miljoen euro toe.

Tweede steunpakket

Hoewel Jumbo het jaar afsluit met 27 winkels in België, moet de Nederlandse eigenaarsfamilie er nog flink bijspijkeren. Deze maand kreeg de Belgische dochteronderneming liefst twintig miljoen euro om de verliezen wat te temperen, bericht De Tijd. Het is al de tweede keer dat de aandeelhouders te hulp schieten: in november 2021 kreeg de Belgische tak al eens 25 miljoen euro toegestopt.

Vorig boekjaar draaide de keten in België een bedrijfsverlies van 5,5 miljoen euro, goed voor een verlies van 6 miljoen euro onder de streep op een omzet van 108,5 miljoen euro. In 2021 kampte de afdeling, vóór de injectie van 25 miljoen euro, bovendien met een negatief eigen vermogen van 11 miljoen euro.

Moeizaam van de grond

De expansie verloopt ook niet zo vlot als verhoopt: het doel was om in opstartjaar 2019 twaalf à vijftien winkels te openen en tegen 2024 honderd Belgische supermarkten te hebben. Vandaag hoopt Jumbo de grens van de honderd tegen 2027 aan te tikken. Het gaat niet zomaar om een symbolisch getal, maar een noodzaak om voldoende schaal te bereiken, zei pas afgetreden CEO Frits van Eerd daar eerder over.

Hoewel de bestaande winkels goed zouden draaien en Jumbo zegt vlot locaties te vinden, loopt het bedrijf tegen de verschillen tussen België en Nederland aan. Zo gaf Van Eerd toe het gedrag van de Belgen nog onvoldoende te kunnen lezen en geregeld te worstelen met vergunningen. Onder andere in Beveren-Leie wilde Jumbo dit jaar een nieuwe vestiging bouwen, maar ondanks een akkoord van het schepencollege ging de buurt in beroep en weigerde de provincie de vergunning.

Is het een kwestie van vertraging en kinderziektes of ziet Jumbo zich straks gedwongen de aftocht te blazen? Zeker nu Frits Van Eerd niet langer de plak zwaait en Jumbo ook in Nederland stagneert, dreigt het Belgische avontuur mogelijk met een sisser af te lopen.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN