Een kwart van de klanten van supermarkten die op zondag niet open zijn, gaat op die dag winkelen bij een andere supermarkt. Dit gaat ten koste van de maandagomzet van de primaire supermarkt, zo meldt het supermarktvakblad Distrifood deze week.
Het blad baseert zich daarbij op onderzoek onder 2600 consumenten door Deloitte. Zondagsopening is één van de heetste hangijzers in de Nederlandse detailhandel, met veel voor- en tegenstanders. Eén supermarkt per zestienduizend inwoners mag op zondag vanaf 16.00 uur de deuren openen, tenzij een gemeente toeristisch is. Dan mogen alle winkels gewoon de hele dag open. Het aantal koopzondagen per jaar voor de hele detailhandel is beperkt. Hierover worden talloze juridische procedures gevoerd.
Het aantal klanten dat op zondag bij zijn vaste supermarkt terecht kan, is in een jaar tijd gegroeid van 28 naar 34 procent. Van de overige klanten gaat 23 procent regelmatig op zondag naar een winkel die wel open is. Een steeds grotere groep consumenten is voorstander van opening van supermarkten op iedere zondag.