Europa blijft moeilijk verhaal
Nestlé splitst zijn omzetcijfers op in zes operationele segmenten: drie geografische units (Europa, Amerika’s en Azië-Oceanië-Afrika) en drie business units (Nestlé Waters, Nestlé Nutrition en een trio van andere activiteiten, waaronder Nespresso). Opvallend daarbij is dat die drie laatste door de band genomen sneller groeien.
In de zone Europa blijft Nestlé het moeilijk hebben: de organische Europese omzet daalde zelfs tot 3,53 miljard CHF (-0,8% organisch). Spanje en Portugal tonen “bemoedigende tekenen van herstel”, maar “Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk kenden een trage start van het jaar”. In Oost-Europa gaat Rusland sterk vooruit, maar de rest van de regio lijdt onder “de huidige instabiliteit en onzekerheid”.
Azië, Oceanië en Afrika tekenen voor de sterkste autonome groei (+5,3%) en klokken af op 4,44 miljard CHF, terwijl Noord- en Zuid-Amerika – met 6 miljard CHF nog altijd de belangrijkste zone – daar qua groei niet veel voor moeten onderdoen (+4,1%).
Daarmee vergeleken doen de drie business units het een pak beter: zo ziet Nestlé Waters zijn omzet 6,2% stijgen tot 1,6 miljard frank, terwijl Nestlé Nutrion afklokt op 2,3 miljard frank (+6,4%) en het trio Nestlé Professional – Nespresso – Nestlé Health Sciences realiseert een omzet van 2,9 miljard frank (+6,4%).
Vooruitzichten 2014 bevestigd
De organische groei van 4,2% is meteen de zwakste kwartaalgroei sinds 2009, nadat 2013 ook al aan de zwakke kant was. “Onze organische groei in de eerste maanden van het jaar was in lijn met de verwachtingen en meer gedreven door volume dan door prijs”, nuanceert de Belgische topman Paul Bulcke (foto).
De CEO bevestigt wel zijn vooruitzichten voor heel 2014: een autonome groei van om en bij de 5% en een verbetering van de marges en de onderliggende winstgevendheid, en dat “ondanks de verdere versterking van de Zwitserse frank”.