Casper, het ‘ghost kitchen’ concept dat in 2020 van start ging in Gent, opent binnen twee weken nieuwe vestigingen in Brugge en Luik. Maaltijdbezorging is toe aan een inhaalbeweging in België, zegt het bedrijf.
Verschillende keukens onder één dak
De virtuele keukens van Casper zijn restaurants zonder zitplaatsen: ze koken exclusief voor bezorgen en afhalen. De termen ghost kitchen of dark kitchen zijn volgens het bedrijf echter geen correcte omschrijving van de activiteiten. “Omdat we zoveel meer zijn dan een ghost kitchen hebben we het liever over een virtual food hall of een hybrid kitchen,” zegt CEO Matthias Laga. Casper brengt verschillende keukens samen onder één dak, waardoor consumenten ze gelijktijdig kunnen bestellen. Bovendien vervullen de fysieke locaties een dubbele functie: het zijn zowel afhaalpunten als belevingsplekken waar koeriers en klanten meer over het merk leren.
Casper ging in 2020 van start in Gent en opende snel daarna vestigingen in Antwerpen, Leuven en Brussel. In mei van dit jaar volgde een atypische locatie in de keukens van Hotel Hubert, een boetiekhotel in het centrum van Brussel op slechts enkele minuten van de Grote Markt. Met deze samenwerking wil het hotel z’n gasten een grotere variëteit aan eetgelegenheden kunnen aanbieden. Binnen ongeveer twee weken staan ook openingen gepland in Brugge (Langestraat) en Luik (Boulevard de la Sauvenière).
Groeiend aantal terugkerende klanten
Het virtuele cateringbedrijf steekt niet weg dat de omstandigheden gunstig zijn voor verdere groei door de coronacrisis, en wil nu van het momentum gebruik maken om uit te breiden. “Het is zeker zo dat de covid-pandemie food delivery het extra zetje gaf dat het nodig had. Maar dat verdiende het ook”, zegt Laga. “België is een late adopter binnen dit segment en had dringend nood aan een inhaalbeweging. Dit wordt ook vertaald in onze bestaande zaken: naast goede resultaten zien we een steeds groeiend aantal terugkerende klanten. Dus waarom expansie langer uitstellen?”
Casper werkt samen met bekende namen uit de voedingssector, waaronder Pascale Naessens en De Vegetarische Slager. Het bedrijf ontwikkelt ook eigen merken, zoals Barney’s Burgers, Gloria (lasagne) of Bertha (grootmoeders keuken).