Lactalis wil het kaasmerk Leerdammer overnemen van zijn Franse concurrent Bel Group. De twee zuivelgiganten voeren daarover inmiddels “exclusieve onderhandelingen” en de transactie zou in aandelen afgehandeld worden.
Nederlandse markt
Lactalis zou het kaasmerk en bijhorende activa in vier landen – Royal Bel Leerdammer NL, Bel Italia, Bel Deutschland en Bel Shostka Ukraine – verwerven in ruil voor een belang van 23,16% in Bel. Na afronding van de deal zou Lactalis nog een belang van 0,9% in de Franse onderneming behouden, schrijft just-food.
Volgens Lactalis-voorzitter Emmanuel Besnier geeft de deal het bedrijf in de eerste plaats een opening naar de Nederlandse kaasmarkt. “De overdracht van de Italiaanse, Duitse en Oekraïense verkoopdochters van Bel zal onze faciliteiten in deze landen versterken, wat de verkoop van Leerdammer als van andere Bel-producten op deze markten ten goede zal komen”, voegde hij eraan toe.
Diversifiëren
Voor Bel is de geplande verkoop een nieuwe stap in de herschikking van zijn activiteiten. In 2016 kocht de eigenaar van Babybel– en Boursinkaas het Franse voedingsbedrijf MOM. Sinds 2019 werkt de onderneming aan de uitbouw van een bredere portfolio rond zuivel, fruit en hybride producten. Vorig jaar nam Bel nog de Franse start-up All in Foods, specialist in plantaardige voeding, over.