In een half jaar tijd kreeg websupermarkt Picnic – actief in Nederland en Duitsland – er 40.000 klanten bij. Intussen staan er wel 75.000 mensen op een wachtlijst: het lijkt erop dat de start-up zijn eigen groeitempo niet kan volgen.
“Geen marketingtruc”
Picnic startte in 2015 in Amersfoort en is nu aanwezig in 66 steden. Het bedrijf bedient 190.000 klanten in Nederland en 10.000 in Duitsland, waar het afgelopen voorjaar van start ging. Waren klanten aanvankelijk nog wat afwachtend, dan merkt de online supermarkt nu dat het enthousiasme snel toeneemt. Een beetje té snel zelfs, want nieuwe klanten die zich willen registreren krijgen in heel wat steden te zien dat er een lange wachtlijst is, schrijft RTL-Z. Er zijn bijvoorbeeld 14.300 wachtenden in Amsterdam, 6.266 in Den Haag en 4.952 in Utrecht.
Om aan die toenemende vraag te beantwoorden moet Picnic investeren in bijkomende distributiehubs, in bestelwagens en in medewerkers. Het bedrijf houdt namelijk de hele logistieke keten in eigen beheer, maar die manier van werken heeft als nadeel dat een uitbreiding van de capaciteit wat meer tijd vergt. Het bedrijf benadrukt zelf dat de schaarste zeker geen marketingtruc is om een hype te creëren, en dat het werkt aan oplossingen.
Picnic heeft een opmerkelijk businessmodel. Consumenten kunnen hun boodschappen enkel bestellen via een app. De waren worden een dag later gratis thuisbezorgd met gekoelde elektrische busjes, op vaste tijdstippen. Klanten kunnen die autootjes zien rijden op het scherm van hun smartphone. Daardoor weten ze exact hoe laat hun bestelling wordt afgeleverd. Ze zien ook het profiel van de bezorger en weten dus wie er zal komen aanbellen. De start-up werd opgericht door ondernemers Joris Beckers, Frederik Nieuwenhuys en Michiel Muller. Die laatste is de broer van Ahold Delhaize-topman Frans Muller.