Met de app Pingprice kunnen shoppers snel en eenvoudig checken of ze in de supermarkt wel de laagste prijs betalen voor elk product. “Colruyt is echt niet altijd de goedkoopste”, zegt bedenker Christophe Echement.
Ook lokale prijzen
De nieuwe smartphoneapp Pingprice laat consumenten toe om heel eenvoudig supermarktprijzen te vergelijken. Wie de toepassing installeert en de barcode scant van een product, ziet meteen een lijstje met de actuele verkoopprijs in verschillende supermarkten in de buurt. De app toont de verschillen, meldt welke promoties er lopen en geeft ook de kilo- of literprijs mee waar dat relevant is.
“We willen de Yuka van de prijzen worden”, zegt Christophe Echement, die de app ontwikkelde, met een verwijzing naar de bekende Franse gezondheidsapp. “We vergelijken meer dan één miljoen prijzen per dag in 75 winkels in alle regio’s van het land. Bij Colruyt doen we dat zelfs twee keer per dag omdat de Rode Prijzen vaak wijzigen. We houden ook rekening met promoties en met lokale prijszetting: je kan zelf kiezen in welke regio of stad je de prijzen wil vergelijken.” Gepersonaliseerde prijzen, zoals de Nutri-Score korting bij Delhaize, neemt de app niet mee.
Prijsbewustzijn aanwakkeren
Gebruiksgemak is volgens de bedenker één van de troeven van de nieuwe tool. Shoppers kunnen thuis de prijzen checken, of terwijl ze aan het winkelen zijn. “Ik wil meer transparantie brengen, want door de vele promoties, prijswijzigingen en regionale verschillen hebben consumenten niet altijd een goed beeld van de prijsverschillen in de markt.”
Echement wijst erop dat Colruyt niet altijd de goedkoopste is voor elk product: de prijsconcurrentie met Albert Heijn verloopt op het scherp van de snee. “We weten dat Colruyt iets goedkoper is in het noorden van het land, door de rivaliteit met de Nederlandse keten. Wanneer ik op sociale media producten deel die toch goedkoper zijn bij Albert Heijn, dan reageert Colruyt vaak met het argument dat ze bij aankoop van meerdere stuks wél goedkoper zijn. Maar dat vind ik niet helemaal correct.” Er zijn overigens ook mensen die de app gebruiken om er een spelletje mee te spelen, waarbij de deelnemers de prijs van een product moeten raden. “Zo wordt het prijsbewustzijn aangewakkerd.”
Nieuwe functionaliteiten
Pingprice is pas twee maanden op de markt. Christophe Echement bouwt volop aan versie 2 van de app, waarin gebruikers ook de historiek van hun scans zullen kunnen raadplegen en verversen. Wellicht komen er enkele nieuwe functionaliteiten, zoals de mogelijkheid om een waarschuwing te ontvangen wanneer bepaalde producten in prijs worden verlaagd. De bedenker broedt ook op (betaalde) oplossingen voor retailers en merken, met een rapportering van de prijsevoluties en alerts wanneer concurrerende merken promotie-acties lanceren of prijsverlagingen doorvoeren. Voor consumenten is het gebruik gratis, al sluit Echement niet uit dat er een betalend abonnement komt voor intensieve gebruikers.
Met zowat 500 scans per dag begint Pingprice erg bescheiden, maar het aantal gebruikers neemt snel toe, de feedback is positief en mensen delen hun ervaringen gul op sociale media. “Voorlopig hebben we meer Franstalige gebruikers, omdat er in de Franstalige pers al een artikel over ons verscheen. Ik wil echt een referentie-app worden. We kijken ook al voorzichtig naar het buitenland.”