Het Italiaanse koffiemerk Lavazza neemt Mars Drinks over, een dochterfiliaal van Mars dat instaat voor koffieautomaten en Flavia-koffiecapsules. Samen wil Lavazza internationaal groeien.
Groei in koffie op kantoor
Lavazza wil met de overname van Mars Drinks haar expansiestrategie verderzetten op kernmarkten zoals Noord-Amerika, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Hoeveel de Italiaanse koffiemaker daarvoor op tafel heeft gelegd, is niet bekendgemaakt.
Mars Drinks staat bekend om zijn koffiecapsulesysteem Flavia, maar ook om zijn koffieautomaten. De dochter van snoepfabrikant Mars is daarmee naar eigen zeggen een leidende speler op het gebied van ‘office coffee service’, ofte koffie op kantoor, en automatische distributie. Het bedrijf was in 2017 goed voor zo’n 350 miljoen dollar (300 miljoen euro) omzet en telt bijna 900 medewerkers.
Voor Lavazza is die B2B-activiteit een interessante groeipoot, meent CEO Antonio Baravalle. Bij Mars Incorporated zijn ze dan weer overtuigd dat de overname succes op de lange termijn zal garanderen. Lavazza draait een jaarlijkse omzet van meer twee miljard euro. De groep is nog steeds in familiehanden, en dat al sinds de oprichting in 1895.