Het aantal virtuele restaurants in België stijgt fors: het onlineconcept is een opportuniteit voor restauranthouders die afgelopen anderhalf jaar geleden hebben onder de coronapandemie.
Sterke omzetstijging
Virtuele restaurants zijn de voorlopers van ‘delivery only kitchens’ of ‘ghost kitchens’ (zoals het snel groeiende Casper): het verschil is dat ze enkel online bestaan en opereren vanuit een klassiek restaurant, terwijl ghost kitchens geen eetzaal hebben en uitsluitend werken voor afhalen of bezorgen. Met een virtueel merk kunnen restauranthouders hun culinair aanbod uitbreiden en hun omzet verhogen vanuit dezelfde keuken en met hetzelfde personeel, zonder dat ze een bijkomend fysiek restaurant hoeven te openen.
Intussen zijn er in België al 230 van zulke virtuele merken actief, een groei met 78% vergeleken met twee jaar geleden, toen er nog maar 129 virtuele restaurants actief waren. Restaurants met één of meer virtuele merken zagen bovendien hun omzet met meer dan 70% stijgen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van maaltijdbezorger Deliveroo.
Concepten testen
“Met een virtueel merk kunnen restaurants hun business echt een boost geven. Vanuit hun bestaande keukens creëren en testen ze nieuwe concepten zonder dat ze dure huurkosten hoeven te betalen. Zo biedt een virtueel restaurant restauranthouders een unieke kans om hun omzet in moeilijke tijden toch te verhogen”, zegt Rodolphe Van Nuffel, woordvoerder van Deliveroo België.
Als ‘merkadviseur’ helpt Deliveroo restaurants bij de opbouw van hun virtueel merk: het bezorgbedrijf deelt data, geeft menusuggesties, stelt haar netwerk aan (culinaire) experts ter beschikking, adviseert over het potentieel en de haalbaarheid en helpt om ingrediënten, apparatuur, beschikbare ruimte en personeel optimaal in te zetten.