Na 25 jaar weer Belgisch
Ook al heeft de keten haar hoofdzetel in New York, toch is de in Brussel opgerichte keten nog altijd een bedrijf naar Belgisch recht, wordt ze geleid door een Belg én heeft ze Belgische aandeelhouders. Toch was de groep geen eigenaar van zijn Belgische verkooppunten: die waren namelijk in handen van Nederlandse franchisers, die op hun beurt met tien subfranchisers werkten. Voor die laatsten verandert er weinig: zij worden nu gewoon volwaardige franchisers en behouden de volledige leiding over hun winkel.
“Na 25 jaar komen de 29 Belgische winkels – onder andere de allereerste vestiging in de Dansaertstraat in Brussel – weer in onze handen”, zegt CEO Vincent Herbert in zakenkrant De Tijd. “Het zou een schande geweest zijn niet op ons eigen merk te springen. Stel dat pakweg Starbucks de rechten om de Belgische winkels uit te baten gekocht had…”
“Enkele miljoenen”
Hoeveel geld de aandeelhouders – bij wie CEO Vincent Herbert, oprichter Alain Coumont en Emiel Lathouwers (ex-A.S. Adventure) – betalen voor de 29 winkels wordt niet meegedeeld, maar de CEO bevestigt dat het om “enkele miljoenen” gaat, betaald met het eigen vermogen van de aandeelhouders.
Le Pain Quotidien telt momenteel 232 verkooppunten in 17 landen, goed voor een omzet van 375 miljoen euro. Er werken momenteel zo’n 7.000 mensen. In België wil de keten uitbreiden met één tot twee vestigingen per jaar en ook een flinke buitenlandse expansie staat op de agenda.