Er is al consolidatie in de piepjonge markt voor dierenvoeding op maat: de start-up Just Russel neemt Kortrijkse sectorgenoot BuddyBites over. Samen willen de bedrijven voor internationale uitbreiding gaan.
“HelloFresh voor huisdieren”
Uw hond of kat krijgt zijn eigen maaltijdbox: Just Russel, dat online gepersonaliseerde dierenvoeding verkoopt, neemt branchegenoot BuddyBites over. Beide bedrijven waren naar eigen zeggen elkaars grootste concurrenten, al ligt het verschil erin dat BuddyBites ook verdeeld wordt via een honderdtal dierenwinkels. De focus komt nu wel op abonnementsformules en bezorging te liggen, want het fusiebedrijf omschrijft zichzelf al als “HelloFresh voor huisdieren”, weet De Tijd.
Door de overname ontstaat “het grootste platform voor gepersonaliseerde dierenvoeding in de Benelux”, aldus de zaakvoerders. De start-ups zijn goed voor een jaarlijkse omzet van bijna drie miljoen euro. Interessant is dat het om ‘recurrente’ omzet gaat, aangezien klanten een abonnement nemen.
Een algoritme bepaalt wat de juiste voeding is voor elk individueel huisdier op basis van een vragenlijst, waarna vaste, maandelijkse bezorgingen volgen. In Antwerpen en Brussel worden pakketjes kattenbrokken bijvoorbeeld sinds kort door flitsbezorger Gorillas geleverd. Op dit moment bereiken Just Russel en BuddyBites 10.000 gezinnen, waarvan 80% in België en het overige in Nederland. Samen willen ze echter voor Europese expansie gaan. De start-ups mikken op een versnelde uitbreiding naar Duitsland, Frankrijk en Italië.