Kazidomi, een Belgische webshop die zich specialiseert in biologische en ecologische kruidenierswaren, bereikt dit jaar klimaatneutraliteit. Tegen 2022 wil de e-commercespeler ook de CO2-uitstoot van elke bestelling verminderen.
16.000 geredde bomen
Tussen nu en 2022 wil Kazidomi de hoeveelheid CO2-uitstoot bij elke bestelling met 10% verminderen. Die doelstelling maakt deel uit van het streven naar klimaatneutraliteit van de Belgische webshop. Met een aanbod dat zich al specialiseert in duurzame en gezonde kruidenierswaren, gaat de onlinespeler voor “een versnelde transitie naar meer verantwoorde consumptiemodi”.
“We hebben een punt bereikt waarbij onze manier van leven een ondraaglijke last is geworden voor zowel onze gezondheid als onze planeet, terwijl er alternatieven bestaan. Bij Kazidomi willen we écht een rol opnemen om één en ander in beweging te brengen”, zegt medeoprichtster Emna Everard. Zo probeert de webshop afval te beperken door versnipperd recuperatiekarton te gebruiken in plaats van noppenfolie, biologische en industrieel composteerbare bulkverpakkingen en plakband gemaakt van gerecycleerde aardappelschillen.
Toch heeft de webshop nog een koolstofuitstoot van naar schatting 214 ton CO2 per jaar, en daar moet verandering in komen. De scale-up gaat nu voor een drieledige koolstofneutrale strategie, die bestaat uit identificeren, verminderen en compenseren. Om de niet-verlaagbare uitstoot te compenseren, financiert Kazidomi vanaf dit jaar twee koolstofafvangprojecten: eentje rond duurzame landbouw en bosbehoud in Zambia, en een ander rond herbebossing in Guatemala. “De beide programma’s vertegenwoordigen het equivalent van 16.000 geredde bomen. Met deze bijdragen compenseren wij al onze CO2-uitstoot voor 2020”, aldus Everard.
Criterium voor leveranciers
Op termijn wil het bedrijf ook een negatieve koolstofuitstoot bereiken, door steeds meer te investeren in reductieprojecten. Het impliceert dat ook de leveranciers van Kazidomi in het verhaal betrokken worden: vanaf dit jaar zal de CO2-voetdruk van leveranciers geleidelijk aan mee worden genomen als selectiecriterium, naast nul-afval, de keuze voor ingrediënten van natuurlijke oorsprong en voor milieuverantwoorde verpakkingen.
“We zullen aan de klant ook voorstellen de CO2-uitstoot van hun bestelling te compenseren op het moment van de betaling. De ingezamelde gelden worden vervolgens geïnvesteerd in projecten die de klimaatopwarming bestrijden, zoals de bosbescherming”, voegt medeoprichter Alain Etienne tot slot toe.