Supermarkten missen dit jaar 5,4% aan omzet door ontbrekende producten in de rekken. Out-of-stocks zijn een probleem, omdat ruim een op vijf consumenten dan naar een andere supermarkt trekt.
Drankprobleem
Gemiddeld ontbreken dit jaar 4,3% van de producten in de supermarktrekken, vooral dan in de rayon van alcoholische dranken. Het gemiddelde loopt daar op tot 5,4%, zo blijkt uit de ‘on-shelf availability’-barometer van NielsenIQ. Die volgt elke dag 280.000 producten in 1200 Belgische supermarkten.
In het drankschap is zowel de rotatie als de variatie groot, verklaart Tom Penninckx van NielsenIQ aan Het Nieuwsblad. Dat maakt op tijd aanvullen een uitdaging. Veel lege schappen ontstaan ook door de conflicten tussen de producenten en de retailers, al zijn er nog geregeld gewoon productieproblemen. Penninckx verwijst bovendien naar magazijnstoringen en uiteraard stakingen.
Na alcoholische dranken ontbreken dierenvoeding, warme dranken en niet-alcoholische dranken het vaakst. Ze staan alle drie op een gedeelde tweede plaats met 4,5%. De categorie levensmiddelen is goed voor 4,1%, gezondheidsproducten ontbreken het minst vaak (2,8%).
De gevolgen laten zich voelen in de portemonnee: 21% van de consumenten gaat naar een andere winkel om het missende product te kopen. Wel kiezen nog meer mensen voor een ander merk (37%). Het betekent in totaal gemiddeld 5,4% gemiste omzet voor de retailer, berekende NielsenIQ.