Nederland zwakke tak
Ondanks de daling zette Lekkerland in Nederland toch nog 2,52 miljard euro om, concludeert Levensmiddelenkrant op basis van de jaarcijfers van het Duitse Lekkerland. Het bedrijf is tabaksleverancier voor supermarkten en een belangrijke distributeur voor pompshops.
De Nederlandse baas van Lekkerland, Gerard de Vries, spreekt van een uitdagend jaar. “Toch kijken we positief naar de toekomst. Met onze nieuwe bedrijfsstrategie hebben we belangrijke ontwikkelingen voor de komende jaren vastgesteld en zijn we goed gepositioneerd voor de toekomst”, stelt hij.
Internationaal deed Lekkerland het beter dan bij de Nederlandse dochteronderneming: de concernomzet over 2012 nam met 127,2 miljoen euro toe tot bijna 11,5 miljard euro. De winst steeg van 50,8 miljoen euro in 2011 tot 80,3 miljoen euro vorig jaar. De extra winst is voor een deel terug te voeren op de verkoop van dochteronderneming Convenience Concept.
Voor de toekomst zet Lekkerland in toenemende mate in op gemaksvoeding. Het afgelopen jaar werd stevig geïnvesteerd in medewerkers, logistiek en IT om de onderneming actueel te houden.