De pralines van Leonidas blijven relatief goedkoper dan die van de concurrenten. De chocolatier mikt op volumegroei en gestage expansie om zo marktaandeel van de concurrentie af te snoepen.
Minder voor meer
Het voorbije boekjaar (tot juni) eindigde met 107 miljoen euro omzet voor Leonidas: dat is 11% meer dan een jaar eerder, ondanks het faillissement van een grote Nederlandse distributiepartner met twintig winkels. De EBITDA klokte af op 17,5 miljoen euro, 4% meer dan een jaar eerder ondanks een daling van de marge.
Leonidas koos er bewust voor om de prijzen niet te laten meestijgen met de inflatie. De prijzen zijn sinds 2020 met minder dan 5% gestegen, vertelt CEO Philippe de Selliers aan De Tijd. De pralinemaker stelt zich tevreden met lagere winstmarges om meer klanten aan te trekken en zo marktaandeel af te nemen van rivalen Neuhaus en Godiva.
Leonidas wil het volume verder opdrijven met fysieke winkelexpansie. Na de coronapandemie, die zware klappen uitdeelde, wil de chocolatier nu weer vijftig nieuwe vestigingen openen. Dertig daarvan komen in Frankrijk, waar de keten verouderde winkels aan het vervangen is; in Nederland staan nog negen openingen op de planning. Dit jaar openden al vijf nieuwe Nederlandse winkels: in januari ging de franchisenemer van onder meer vestigingen op de luchthaven van Schiphol failliet, maar De Selliers wil die gestaag vervangen. Hij ziet ook verder potentieel in internationale luchthavens, zoals Heathrow en Frankfurt.