Olie- en bakkerijproducent Vandemoortele realiseerde vorig jaar een mooie omzetstijging, die grotendeels te danken was aan prijsverhogingen. Voor dit jaar verwacht de groep verdere kosteninflatie en mogelijk grondstoffenschaarste.
Dubbele uitdaging
Vandemoortele zag zijn omzet in 2021 met 11% stijgen tot 1,33 miljard euro. De bruto bedrijfswinst ging er 13 miljoen euro op vooruit tot 111 miljoen euro. Die stijging is voor een groot deel te danken aan het feit dat de fabrikant de stijgende kosten voor grondstoffen en energie wist door te rekenen aan zijn klanten, schrijft De Tijd op basis van het jaarverslag. De winst groeide enkel in de bakkerijafdeling van de groep. De afdeling margarines, oliën en vetten beleefde een moeilijk jaar als gevolg van hogere kosten en hevige concurrentie.
Dit jaar ziet Vandemoortele zich geconfronteerd met een dubbele uitdaging, aangezien de oorlog in Oekraïne zowel de prijzen voor tarwe als die voor oliën de hoogte injaagt. De beschikbaarheid van grondstoffen was al een acuut probleem en blijft ook in 2022 een enorme uitdaging, zegt het jaarverslag. Hoewel de fabrikant geen activiteiten heeft in Oekraïne en Rusland, zal het effect van de oorlog voelbaar blijven in de vorm van verdere prijsstijgingen. Ook de beschikbaarheid van zonnebloemzaden wordt een probleem.
De groep wijst op de noodzaak van een strikt kostenmanagement en zegt dat het doorrekenen van hogere kosten aan de klanten onvermijdelijk is. Vandemoortele wil ook zijn activiteiten in het foodservicekanaal opdrijven en meer inzetten op producten met een hogere toegevoegde waarde.