Leveranciers en supermarkten wachten niet met het doorvoeren van prijsverhogingen: in de eerste week van het jaar werden heel wat producten al fors duurder. Maar (nog) niet bij Albert Heijn en Colruyt…
Dure chips
Dat de winkelkar dit jaar flink duurder zou worden, werd al langer voorspeld: door de stijgende kosten voor grondstoffen, energie en transport zijn aanpassingen gewoonweg onvermijdelijk. Supermarkten en hun leveranciers bakkeleien nog wel over het doorrekenen van die hogere kosten, maar wachten intussen blijkbaar niet met het verhogen van de verkoopprijzen. Op basis van metingen van Daltix ziet het weekblad Trends dat de prijzen nu al fors de hoogte ingaan.
Zoute aardappelchips van Lay’s bijvoorbeeld zijn nu met een prijs van 6,15 euro per kilo bij Colruyt al bijna dubbel zo duur als voor de coronacrisis. Al in het vierde kwartaal van vorig jaar mat Daltix grotere prijsstijgingen dan normaal: 0,5 tot 1 procentpunt. Opmerkelijk, want doorgaans dalen de prijzen licht in het najaar: er zijn dan meer promoties omdat de concurrentie toeneemt in de aanloop naar de feestdagen. Maar niet in 2021 dus.
Wat doet Albert Heijn?
In de eerste week van januari schakelt die trend nog een versnelling hoger: in de Carrefour-hypermarkten zijn de prijzen volgens Daltix nu gemiddeld 4,4% hoger dan aan het begin van de coronacrisis. Bij Delhaize bedraagt de prijsstijging 3%. Dit is maar een begin: slechts een deel van het assortiment werd al aangepast, mogelijk volgen dus nog meer prijsverhogingen. Prijsvolger Colruyt wacht echter nog af: daar stijgen de prijzen met slechts 0,4%.
Colruyt wordt in zijn laagsteprijsgarantie immers niet echt bedreigd door Carrefour en Delhaize, wel door Albert Heijn. En die keten heeft de prijzen nog niet verhoogd. Cruciaal wordt dus de vraag wat Albert Heijn België de komende weken zal doen. Voorlopig houden de Nederlanders de prijsdruk hoog, maar ook daar zullen de prijzen onvermijdelijk ooit wel moeten stijgen, en dan zal ook Colruyt volgen. Of de prijzen later dit jaar weer zullen dalen, zal afhangen van de mate waarin zowel de bevoorradingsketens als de consumptie weer normaliseren.