Foodservicegroothandel Sligro Food Group heeft in het eerste kwartaal van dit jaar zijn omzet licht zien groeien. In België daalde de omzet opnieuw, maar groeit het aantal nieuwe klanten wel.
Consumenten blijven terughoudend
In de eerste drie maanden van realiseerde Sligro een omzet van 652 miljoen euro, een stijging met 2,7% vergeleken met een jaar eerder. Het bedrijf noemt de groei “licht positief”. In Nederland steeg de omzet met 3,8% naar 554 miljoen euro. Consumenten blijven terughoudend met bestedingen, waardoor ook de professionele klanten van Sligro minder volume inkopen. De grossier trekt wel nieuwe klanten aan.
In België daalde de omzet met 3,2%: van 101 naar 98 miljoen euro. Dat is nog een gevolg van het verlies van klanten in bezorging, met name in Antwerpen. Verloren klanten keren stilaan terug en er is ook een aangroei van nieuwe klanten. In de Sligro-M vestigingen – de zelfbedieningswinkels die het bedrijf van Metro overnam – steeg de omzet van 31 naar 37 miljoen euro.
Sligro ziet een omzetstijging voor tabak: nu veel Nederlandse retailers al gestopt zijn met de tabaksverkoop in de aanloop naar het verbod vanaf 1 juli, verschuift een stuk van de verkoop naar klanten van de foodservicegroothandel. Het aandeel van tabak in de omzet steeg daardoor naar 9,2%. Maar Sligro stopt per 1 juli zelf ook met de verkoop, met een uitzondering voor contracten met een looptijd tot eind 2024.