Alleen Lidl mag gele cirkels gebruiken, zo blijkt uit een rechtszaak in het Verenigd Koninkrijk. Het hof van beroep verplicht Tesco – met expliciete tegenzin – tot een ‘rebranding’ van bijna tien miljoen euro.
“Onverholen tegenzin”
Wie een Tesco Clubcard heeft, betaalt voor heel wat producten een lagere prijs. Die prijs wordt in de supermarkten aangeduid met een grote gele cirkel tegen een blauwe achtergrond, kwestie van op te vallen. Alleen schoot die gele cirkel bij concurrent Lidl in het verkeerde keelgat: die gele bol associëren klanten toch zeker met de Duitse discounter?
Lidl trok naar de rechtbank, die vorig jaar oordeelde dat het Clubcard-logo inderdaad een inbreuk is op het handelsmerk van Lidl en dat de keten zijn klanten zo misleidt. Door de gelijkenissen tussen de logo’s kunnen consumenten denken dat de Clubcard-prijzen refereren naar de concurrent en dus lager zijn dan bij Lidl. Enkel voor een inbreuk op het copyright vond de rechtbank de argumenten wat te magertjes.
Ook in beroep volgt de rechter de eerdere uitspraak, zo meldt The Guardian nu. Wel is dat met “onverholen tegenzin”, zegt rechter Lewison zelf: hij is niet akkoord dat Tesco met het Clubcard-logo een prijsvergelijking met Lidl insinueert, maar daarover kan in beroep helaas niet meer worden getwist. Het gevolg is dat Tesco het gele logo nu moet veranderen, een operatie waarvan het de kosten op 7,8 miljoen pond raamt. Daar kan nog een schadevergoeding aan Lidl bovenop komen, want de discounter is misnoegd dat de situatie een jaar langer heeft bestaan door het beroep.