Supermarktketens Lidl en Plus spelen dit jaar voor het eerst in op het aanstaande Suikerfeest voor moslims. Lidl breidt het assortiment uit met extra lekkernijen en halal-producten, terwijl Plus in de winkels de nadruk legt op allerhande luxeproducten die bij de feestmaaltijden kunnen worden gebruikt.
Dat meldt het vakblad Levensmiddelenkrant na een rondvraag langs winkelketens. Het Suikerfeest vormt het einde van de jaarlijkse vastenperiode en begint na afloop van de Ramadan. Afhankelijk van de religieuze school binnen de Islam begint het Suikerfeest op 30 of 31 augustus. Het Suikerfeest duurt in totaal drie dagen.
Deskundigen vragen zich af waarom niet meer supermarkten op het feest inspelen, dat vergelijkbaar is met Kerstmis voor veel andere Nederlanders. Volgens deskundigen hebben vooral jonge moslims behoefte aan gemaksproducten om zichzelf en hun families te verwennen. Het politieke klimaat in Nederland is mogelijk een reden waarom veel supermarkten zich hier niet aan wagen.